ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ

«Τα παιδιά που γεννιούνται σήμερα θα έχουν περάσει ένα πλήρες έτος κολλημένα σε οθόνες μέχρι την ηλικία των 7 ετών» Με επικίνδυνους ρυθμούς για τα παιδιά και τους νέους εξελίσσεται στην εποχή μας, το φαινόμενο της εξάρτησής τους από τις «οθόνες» υπολογιστών, κινητών και λοιπών μέσων τεχνολογίας, με τη Μεσσηνία να μη μένει –δυστυχώς- έξω από αυτούς.
Η συμβολή των γονιών είναι καθοριστική, αν και πολλές φορές δεν αντιλαμβάνονται τη ζημιά που οι ίδιοι προκαλούν, όταν βάζουν στα χέρια του παιδιού τους μια οθόνη προκειμένου να απασχοληθούν και να μείνουν οι ίδιοι λίγο ήσυχοι.
Η εξάπλωση του φαινομένου δημιούργησε την ανάγκη ώστε να λειτουργήσει τα τελευταία χρόνια η Γραμμή Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, η οποία απευθύνεται σε εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη σχετικά με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών σε συνάρτηση με την υγεία και την ευημερία του παιδιού (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία, κ.α.). Δυστυχώς, εξειδικευμένες κρατικές δομές, τουλάχιστον στην Πελοπόννησο δεν υπάρχουν, ενώ το μόνο που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια είναι η υλοποίηση από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών το πρόγραμμα «ΑΡΙΑΔΝΗ», που αφορά στην κατάρτιση επαγγελματιών ψυχικής υγείας για το φαινόμενο του «εθισμού» των εφήβων στο διαδίκτυο, καθώς και για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι έφηβοι από την ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου. Για την ενημέρωση σε θέματα αυτά σε σχολεία και γονείς έχει εκπαιδευτεί στο πρόγραμμα «Αριάδνη» η Ψυχολόγος - παιδοψυχολόγος, Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού Γιώτα Παπαγεωργίου, με την οποία είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα.
  Πώς επιδρά η τεχνολογία στα παιδιά;
Αναμφισβήτητα ζούμε στην εποχή της τεχνολογίας. Τα έξυπνα τηλέφωνα, οι υπολογιστές, τα tablets, οι κονσόλες παιχνιδιών, κατακλύζουν κυριολεκτικά την αγορά και τις περισσότερες φορές και τα σπίτια μας. Τα παιδιά όπως και οι μεγάλοι, είναι δέκτες αυτής της τεχνολογικής επανάστασης και δε μένουν ανεπηρέαστοι απ’ αυτήν. Η ενασχόληση και το παιχνίδι των παιδιών με την τεχνολογία μπορεί από τη μια να προσφέρει στους γονείς στιγμιαία ηρεμία, αλλά από την άλλη ξυπνά και κρυφές ανησυχίες για το κατά πόσο η οθόνη και τα gadgets μπορούν να βλάψουν το παιδί. Οι οθόνες μπορεί να είναι επωφελείς για τη μάθηση και όσο πιο διαδραστική εμπειρία προσφέρουν, τόσο καλύτερο αποτέλεσμα δίνουν. Η τεχνολογία βοηθά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. Για παράδειγμα, έχει βρεθεί ότι η καλή ποιότητα προγραμμάτων και λογισμικών, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες (και όχι μόνο) να αναπτύξουν ελλιπείς δεξιότητες, όπως αυτές που σχετίζονται με τη συγκέντρωση, τη μνήμη, την αλληλουχία και την παρατηρητικότητα. Επίσης, έχει βρεθεί ότι η εικονική πραγματικότητα της οθόνης με τη χρήση των κατάλληλων προγραμμάτων, μπορεί να τονώσει την αυτοπεποίθηση των παιδιών και να τα βοηθήσει να αναπτύξουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους με έναν τρόπο που μπορεί να μην είναι σε θέση το παιδί να βιώσει με την ίδια άνεση σε άλλους χώρους, όπως για παράδειγμα στην τάξη. Επιπλέον, σε πολλά σχολεία τόσο του εξωτερικού όσο και στην Ελλάδα, η τεχνολογία έχει αρχίσει να εντάσσεται στο εκπαιδευτικό σύστημα και στις σχολικές τάξεις για να διευκολύνει τη μάθηση και την ενεργή συμμετοχή των παιδιών, και τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα δείχνουν η τεχνολογία να επιδρά θετικά.
Share on Google Plus

About kyparissiotis