Λίγοι γνωρίζουν τον Νικόδημο, Ιουδαίο Άρχοντα με ελληνικότατο όνομα(!), που ήτανε φίλος του Ιησού, και μάλιστα τον έσωσε μια φορά από τη σύλληψη !...
Μόνο στο ευαγγέλιο του Ιωάννη αναφέρεται ο Νικόδημος, 3 φορές!…
▲ --Η πρώτη είναι (3:1-21) Ιησούς - Νικόδημος, και η ‘άνωθεν γέννηση’
Κάποιος Φαρισαίος , που λεγόταν Νικόδημος, άρχοντας των Ιουδαίων, ήρθε στον Ιησού νύχτα και του είπε: «Διδάσκαλε, ξέρουμε πως ο Θεός σε έστειλε να διδάξεις . Γιατί κανείς δεν μπορεί να κάνει αυτά τα θαύματα που κάνεις εσύ, αν ο Θεός δεν είναι μαζί του». Κι ο Ιησούς του είπε: «σε βεβαιώνω, πως αν δε γεννηθεί κανείς ά ν ω θ ε ν, δεν μπορεί να δει τη βασιλεία του Θεού.»
Ρώτησε ο Νικόδημος:«πώς είναι δυνατό ένας άνθρωπος ηλικιωμένος να γεννηθεί ξανά? Μήπως μπορεί να μπεί στην κοιλιά της μάνας του και να γεννηθεί άλλη μια φορά?»
Κι ο Ιησούς του απάντησε: «σε βεβαιώνω πως αν κανείς δε γεννηθεί από το νερό κι από το Πνεύμα, δεν μπορεί να μπει στη βασιλεία του Θεού. Ό,τι γεννιέται από τον άνθρωπο είναι ανθρώπινο, ενώ ό,τι γεννιέται από το Πνεύμα είναι πνευματικό.
Μην απορείς που σου είπα: ‘πρέπει να γεννηθείτε ά ν ω θ ε ν’. Ο άνεμος πνέει όπου θέλει. Ακούς τη βοή του αλλά δεν ξέρεις από πού έρχεται και που πηγαίνει. Έτσι συμβαίνει και με καθέναν που γεννιέται από το Πνεύμα».
Τότε ρώτησε ο Νικόδημος: «πώς μπορούν να γίνουν αυτά τα πράγματα?»
Κι ο Ιησούς του απάντησε: «Εσύ είσαι δάσκαλος του Ισραήλ και δεν τα ξέρεις αυτά τα πράγματα? Αλήθεια σου λέω πως εμείς μιλάμε από εκείνο που ξέρουμε και μαρτυράμε για εκείνο που έχουμε δεί, κι όμως τη μαρτυρία μας δεν τη δέχεστε. Αν δεν με πιστεύετε όταν σας μιλάω για τα επίγεια πράγματα, πώς θα με πιστέψετε αν σας μιλήσω για τα επουράνια? Κανένας, βέβαια, δεν ανέβηκε στον ουρανό παρά μόνο ο Υιός του Ανθρώπου, που κατέβηκε από τον ουρανό, και που είναι στον ουρανό. Όπως ο Μωϋσής ύψωσε το χάλκινο φίδι στην έρημο, έτσι πρέπει να υψωθεί ο Υιός του Ανθρώπου, ώστε όποιος πιστεύει σ’ αυτόν να μη χαθεί αλλά να έχει ζωή αιώνια.
»Τόσο πολύ αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε παρέδωσε στο θάνατο το μονογενή του Υιό, για να μη χαθεί όποιος πιστεύει σ’ αυτόν αλλά να έχει ζωή αιώνια. Γιατί ο Θεός δεν έστειλε τον Υιό του στον κόσμο για να καταδικάσει τον κόσμο, αλλά για να σωθεί ο κόσμος δι’ αυτού. Όποιος πιστεύει σ’ αυτόν δεν έχει να φοβηθεί τη θεϊκή κρίση. Αυτός όμως που δεν πιστεύει, έχει κιόλας καταδικαστεί, γιατί δεν πίστεψε στο μονογενή Υιό του Θεού. Και να ποιά είναι η καταδίκη: Το φως ήρθε στον κόσμο, οι άνθρωποι όμως αγάπησαν περισσότερο το σκοτάδι, παρά το φως, γιατί οι πράξεις τους ήταν πονηρές. Κάθε άνθρωπος που πράττει έργα φαύλα, μισεί το φως και δεν έρχεται στο φως, γιατί φοβάται μήπως φανούν τα έργα του και κριθούν. Όποιος όμως κάνει πράξεις σύμφωνες με την αλήθεια του Θεού, αυτός έρχεται στο φως, για να φανερωθούν τα έργα του, ότι έχουν γίνει σύμφωνα με το θέλημα του Θεού.».
Σχόλια: Ο Ιησούς μιλά παραβολικά και είναι δυσνόητος, γιατί μιλάει σ’ έναν Ιουδαίο Άρχοντα (!), που πήγε νύχτα, κρυφά για να τον δεί. Του λέει πως όποιος γεννηθεί ‘άνωθεν’ μπορεί να κάνει θαύματα. Ο Νικόδημος παρακούει: ‘αναγεννηθεί’, και ο Ιησούς του μιλάει για πνευματική αναγέννηση, φώτιση, κλπ. Και τον κάνει φίλο του...
▲▲ --Το δεύτερο σημείο, είναι στην εβραϊκή γιορτή της σκηνοπηγίας. (7: 1-53)
(…) μέσα στο πλήθος υπήρχε μεγάλη διχογνωμία για τον Ιησού. Άλλοι έλεγαν: «είναι καλός άνθρωπος», ενώ άλλοι έλεγαν: «όχι, παραπλανάει το λαό». Κανένας όμως δε μιλούσε γι’ αυτόν φανερά, γιατί φοβούνταν τους Ιουδαίους άρχοντες.
Ο Ιησούς ανέβηκε στο ναό και δίδασκε.(…) « Ο Μωυσής δεν σας έδωσε το νόμο? Κι όμως κανείς σας δεν τον τηρεί. Γιατί λοιπόν θέλετε να με σκοτώσετε?» ( …) οργίζεστε εναντίον μου επειδή το Σάββατο θεράπευσα ολόκληρον άνθρωπο! ‘Μη κρίνετε κατ’ όψιν, αλλά την δικαίαν κρίσιν κρίνατε.’ ».
Μερικοί Ιεροσολυμίτες έλεγαν: «αυτός δεν είναι εκείνος που ζητούν να τον σκοτώσουν? Νάτος όμως που μιλάει δημόσια και δεν του λένε τίποτα. Μήπως οι άρχοντες πείστηκαν πως πραγματικά αυτός είναι ο Μεσσίας? (…)
Επιζητούσαν τότε να τον συλλάβουν, κανείς όμως δεν άπλωσε χέρι πάνω του (…)
Από το πλήθος, ωστόσο, πολλοί πίστεψαν σ’ αυτόν κι έλεγαν: «Όταν έρθει ο Μεσσίας, μήπως θα κάνει περισσότερα θαύματα απ’ όσα έκανε αυτός?». (…)
Όταν οι Φαρισαίοι άκουσαν αυτές τις διχογνωμίες του πλήθους σχετικά μ’ αυτόν, έστειλαν αυτοί και οι αρχιερείς , φρουρούς του ναού, για να τον πιάσουν. Τότε ο Ιησούς είπε: «λίγο καιρό ακόμη θα είμαι μαζί σας και ύστερα θα πάω σ’ αυτόν που μ’ έστειλε. (…)
Γύρισαν πίσω οι φρουροί στους στους Φαρισαίους, κι αυτοί τους ρώτησαν: « γιατί δεν τον συλλάβατε?». Οι φρουροί απάντησαν: «ποτέ δεν μίλησε άνθρωπος όπως αυτός».
Τους ξαναρώτησαν οι Φαρισαίοι: «Μήπως παρασυρθήκατε κι εσείς? Πίστεψε σ’ αυτόν κανένας από τους άρχοντες ή κανείς από τους Φαρισαίους? (…) ».
Τότε ο Νικόδημος, --που είχε έρθει σ’ αυτόν τη νύχτα, και ήταν ένας απ’ αυτούς--, τους ρώτησε: «Μήπως μπορούμε σύμφωνα με το νόμο μας να καταδικάσουμε έναν άνθρωπο, αν πρώτα δεν τον ακούσουμε και δε μάθουμε τί έκανε?»
Και αυτοί του είπαν: «μήπως κατάγεσαι και εσύ από τη Γαλιλαία? Μελέτησε τις γραφές και θα δεις πως κανένας προφήτης δεν έχει έρθει από τη Γαλιλαία».
Και έφυγαν καθένας για το σπίτι του.
Σχόλια: Οι μισός λαός και μερικοί άρχοντες ήτανε με το μέρος του Ιησού. Ένας απ αυτούς,ο Νικόδημος δεν αφήνει τους φρουρούς να τον συλλάβουν, του σώζει τη ζωή.
▲▲▲ --Η τρίτη φορά ήταν στην ταφή του Ιησού… Ενώ και τα 4 Ευαγγέλια αναφέρουν τον Ιωσήφ , όμως μόνο ο Ιωάννης (19:39) μιλάει για τον Νικόδημο…
Παρασκευή, κατά το δειλινό , ένας άνθρωπος πλούσιος από την Αριμαθαία της Ιουδαίας, που τον έλεγαν Ιωσήφ, αξιοσέβαστο μέλος του Συνεδρίου, άνθρωπος αγαθός και δίκαιος, που όμως δεν ήταν σύμφωνος με τη γνώμη και τις ενέργειες των Ιουδαίων, ήρθε στον Πιλάτο και τον παρεκάλεσε να του επιτρέψει να πάρει από το σταυρό το σώμα του Ιησού.
Ήταν μαθητής του Ιησού, αλλά κ ρ υ φ ό ς , ‘δια τον φόβον των Ιουδαίων’. (…)
Ήταν μαζί του και ο Νικόδημος -αυτός που την πρώτη φορά είχε πάει νύχτα να συναντήσει τον Ιησού- κι είχε φέρει ένα μείγμα από σμύρνα και αλόη, 100 περίπου λίτρες.
Σχόλια: Πολύ πιθανό ο Νικόδημος να είχε επηρεάσει τον Ιωσήφ, ώστε να γίνει οπαδός του Ιησού. Ίσως αυτός να τον έβαλε να πάρει το σώμα για να το ενταφιάσουν. Ίσως και να ήταν Έλληνας ,όχι Ιουδαίος, αν κρίνουμε από το όνομά του… ------ Αλλά αυτό δεν έχει και ιδιαίτερη σημασία…
antoniosantonopouloskyparissia.blogspot.gr