google.com, pub-4409140963597879, DIRECT, f08c47fec0942fa0 1834: H ΠΡΩΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ

1834: H ΠΡΩΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ

  ΓΡΑΦΕΙ Ο ΑΝΤΩΝΗΣ Κ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλοι γνωρίζουμε την  ε θ ν ι κ ο α π ε λ ε υ θ ε ρ ω τ ι κ ή   επανάσταση της 23 Μαρτίου 1821, στην Καλαμάτα,  αλλά λίγοι γνωρίζουν την π ρ ώ τ η   κ ο ι ν ω ν ι κ ή   ε π α ν ά σ τ α σ η  της νεωτέρας Ελλάδας, που ξεκίνησε λίγα χρόνια αργότερα , το 1834, στην Κυπαρισσία (που ήταν τότε η πρωτεύουσα του νομού Μεσσηνίας) !!!.
 Και στις δύο αυτές επαναστάσεις πρωτεργάτες ήταν οι Αρβανίτες ‘Ντρέδες’ της Τριφυλίας: Κολοκοτρώνης, Γιαννάκης Γκρίτζαλης, Μητροπέτροβας, Γιαννάκης Μέλιος , Αντώνης Ντάρας, Ντούφας και  εκατοντάδες άλλοι λαϊκοί αγωνιστές.  
 Ενώ η πρώτη επανάσταση έχει εθνικιστικό χαρακτήρα εναντίον των Τούρκων, η δεύτερη είχε κυρίως οικονομικό, κοινωνικό, ‘κομμουνιστικό’ χαρακτήρα. Ξεσηκώθηκαν οι φτωχοί χωριάτες, για να βρουν το δίκιο τους ενάντια στους Γερμανούς Βασιλιάδες που φορολογούσαν βαρειά τον φτωχό λαό!!!

Αλλά πότε ήρθαν εδώ οι Αρβανίτες ‘Ντρέδες’?   Τον 14 αι.  ο πληθυσμός της Νότιας Ελλάδας είχε μειωθεί δραματικά λόγω μεγάλης επιδημίας πανούκλας, και ο Βυζαντινός αυτοκράτορας  Παλαιολόγος έφερε στην Πελοπόννησο 10-20 χιλιάδες αρβανίτες από την Β. Ήπειρο. Αν δεν έρχονταν τότε οι Ντρέδες στην Ελλάδα, δεν θα γινόταν -4 αιώνες μετά- η επανάσταση του 21, δεν θα ήμασταν σήμερα ελεύθεροι!!!.

Ντρές’  σημαίνει ‘ανδρείος’ . Οι Ντρέδες  ήταν μεν αλβανόφωνοι = α λ β α ν ο ί, και συγχρόνως  χ ρ ι σ τ ι α ν ο ί , όπως και οι Έλληνες.   Καθώς περνούσαν οι δεκαετίες έμαθαν και ελληνικά, ελληνοποιήθηκαν πλήρως. Μπορούμε να τους παραλληλίσουμε με τους αρχαίους πρόγονούς τους, τους Δωριείς.  Οι αρβανίτες αυτοί ήταν οι σημαντικότεροι πολεμιστές για την εθνική ανεξαρτησία: ρωμαλέοι, φιλελεύθεροι, περήφανοι, ξεροκέφαλοι, πανούργοι και οργίλοι, λεβέντες και ειλικρινείς, φιλότιμοι και φιλόξενοι στο έπακρο.
 Το 30% των σημερινών Ελλήνων έχουν -και- αίμα αρβανίτικο!...

 Όταν ήρθε η  Γερμανική – Βαβαρική ‘τρόικα’, -οι 3 Αντιβασιλείς- να κυβερνήσουν την ερειπωμένη από τον πόλεμο Ελλάδα, φέρθηκαν σαν κατακτητές. Δεν ήξεραν και δεν σεβάστηκαν ούτε το χαρακτήρα ούτε τα έθιμα των Ελλήνων.
● --Διάταξαν  πλήρη υποταγή του πληθυσμού στις αποφάσεις του βασιλιά.
● --Διέταξαν να παραδώσουν όλοι οι Έλληνες τα τιμημένα όπλα τους, διέλυσαν τον ελληνικό Στρατό και ίδρυσαν νέο  έμμισθο γερμανικό στρατό και διοίκηση, και μόνο κατά το 1/3 ήταν Έλληνες, οι παραδομένοι, οι υποταγμένοι.   
● --Διόρισαν Νομάρχες και Έπαρχους δικούς τους προσκυνημένους, ενώ μέχρι τότε οι Έλληνες εξέλεγαν μόνοι τους άρχοντές τους.
● --Έβαλαν τον καθολικό Όθωνα, επικεφαλής της ορθόδοξης ελληνικής Εκκλησίας!
● --Το τεράστιο δάνειο που έδωσε η Ευρώπη δεν έφτασε ποτέ στο φτωχό πεινασμένο  λαό, αντιθέτως έβαλαν κάτι τρελούς φόρους, που έφταναν μέχρι το 40%. Έβαλαν φόρο στους Ντρέδες, που δεν πλήρωναν χαράτσι ούτε στους Τούρκους!!.
● --Και όσους δεν υπάκουαν σε όλα αυτά, τους έκλεισαν φυλακή ή τους σκότωσαν. Ακόμα κι αν ήταν οι μεγαλύτεροι ήρωες. Έκλεισαν φυλακή τον Κολοκοτρώνη , τον Πλαπούτα, και εκατοντάδες άλλους, κυρίως Τριφύλιους Αρβανίτες Ντρέδες.
----------Ο Γιαννάκης Γκρίτζαλης ήταν ο καλύτερος φίλος και συναγωνιστής του Κολοκοτρώνη. Δεν ανεχόταν τέτοια αδικία. Ενώ είχαν δώσει το αίμα τους για την πατρίδα, έβλεπαν τώρα να φορολογούνται, να ατιμάζονται, να φυλακίζονται.
 Και έκανε την Μεσσηνιακή επανάσταση…, και ζητούσε μείωση φόρων, αποφυλάκιση του Γέρου του Μωρηά, και να φύγει η γερμανική ‘τρόικα’.

η  Μεσσηνιακή Επανάσταση ξεκίνησε απ’ την Κυπαρισσία!!!
  29 Ιουλίου 1834  ξεκίνησε η ηρωϊκή αυτή επανάσταση, η οποία κράτησε μόνο 18 μέρες !!!  Αλλά ας αφήσουμε τον Δημήτρη Αθανασόπουλο να μας διηγηθεί, απ’ το βιβλίο του: «Ντρέδες,  οι Αδικημένοι της Ιστορίας». (σελ. 333)
(…)  Τα μεσάνυχτα της 27 Ιουλίου 1834, (…) γύρω στους 100  Ντρέδες αρματωμένοι – κυρίως Ψαραίοι και Κουβελαίοι- μπαίνουν αθόρυβα στην Αρκαδιά και κρύβονται σε σπίτια (…).   Το επόμενο βράδυ πάλι,(…) άλλοι 150 Ντρέδες με τον Γιαννάκη Γκρίτζαλη επικεφαλής, μπαίνουν στην Αρκαδιά και κρύβονται στο ερειπωμένο κάστρο.
 Την άλλη μέρα το πρωΐ, Κυριακή 29 Ιουλίου, ένας Ντρες, με εντολή του Γκρίτζαλη, βγήκε στο παζάρι κι άρχισε να φωνάζει :  ε υ γ ά τ ε   ο ρ έ   Ν τ ρ έ δ ε ς ,  ή ρ θ α μ ε,  ε υ γ ά τ ε    ο ρ έ έ έ »
 Σε λίγο οι Αρκαδινοί που βρίσκονταν στο δρόμο της Παζαρόβρυσης εκείνο το πρωινό, τρίβουν τα μάτια τους. Το παζάρι κι η αγορά γιόμισαν αρματωμένους Ντρέδες. Μέχρι να καταλάβει ο κόσμος τι γίνεται, ο Γκρίτζαλης με τα παλικάρια του έχουν ζώσει τα σπίτια του Νομάρχη Χριστίδη και του μοίραρχου Διοικητή της Αστυνομίας, Αντώνη Μαυρομιχάλη.    Ο Νομάρχης ρωτάει ‘τι συμβαίνει’ και του λέει ο Γκρίτζαλης:
«Εμείς σηκώσαμε μπαϊράκι για να σώσουμε την πατρίδα. Θέλουμε να φύγει η Αντιβασιλεία, που τόσο μας κυνήγησε και να ανεβάσουμε στο θρονί τον Όθωνα από τώρα. Αν αυτό αποθυμάς κι εσύ, έλα μαζί μας να διαφεντέψουμε τον τόπο, αλλιώς είσαι υπό κράτηση»   Ο Χριστίδης αρνείται , κι ο Γκρίτζαλης του λέει: «Λυπάμαι ορέ Νομάρχη, μα θα προστάξω τους Ντρέδες μου να σε πιάσουν γιατί είναι το καλύτερο, μην πέσεις σε τίποτις άλλα χέρια και κιντυνέψεις»
 Στη στιγμή ο Χρηστίδης συλλαμβάνεται και σε λίγο, μαζί με τον αστυνόμο Αντώνη Μαυρομιχάλη, οδηγούνται από τους ντρέδες του Γκρίτζαλη στο Ψάρι, στο Γριτζαλαΐικο κονάκι, όπου κλείνονται για ασφάλεια.
 Μ’ αυτό το γρήγορο και αναίμακτο τρόπο, η Αρκαδιά πέφτει στα χέρια των επαναστατών , οι οποίοι σε λίγο ξεκινούν για Μεγαλόπολη, Δημητσάνα, (…) Λαγκάδια, Μεσσήνη,(…)Ανδρίτσαινα,κλπ. Όλη η Νοτιοδυτική Πελοπόννησος είχε επαναστατήσει..

Η συνέχεια ήταν άδοξη: ο βασιλιάς και  η υπάκουη σε αυτόν κυβέρνηση, έστειλαν όλο το στρατό από 5000 Βαβαρούς, και με ωμή βία  κατέστειλαν την επανάσταση.
 Συγκρότησαν έκτακτο στρατοδικείο με έδρα την Κυπαρισσία, και δίκασε τους επαναστάτες. Πρώτον δίκασε τον Γιαννάκη Γκρίτζαλη. Η δίκη του άρχισε στις 15 Σεπτέμβρη του 34, και κράτησε 2 μέρες. Ο Γιαννάκης, όπως του άρμοζε, πήρε όλη την ευθύνη επάνω του. «εγώ έκαμα την επανάσταση, εγώ έπιασα τον Νομάρχη και το Μοίραρχο, εγώ τους φυλάκισα στο Ψάρι ‘για να τους προστατέψω’ Οι χωριάτες δεν φταίνε σε τίποτα, ήρθαν μαζί μου γιατί τους κλέβουν στο φόρο της δεκάτης»
 Η απόφαση ήταν ‘θάνατος δια τουφεκισμού’. Κόσμος πολύς είδε τον  Γκρίτζαλη που προχώρησε με λεβεντιά, αρνήθηκε να του δέσουν τα μάτια, και λίγο πριν το ‘μπαμ’ έκραξε: «Αδέλφια, άδικα πεθαίνω! Ό,τι έκαμα, για την πατρίδα τόκαμα!»

●---Ας παρατηρήσουμε τα πολλά κοινά στοιχεία με την σημερινή κατάσταση…
Πάλι έχουμε Γερμανούς κατακτητές, πάλι έχουμε τρόικα, -τότε είχαν 3 αντιβασιλείς-, πάλι βγάζουν τρελούς νόμους, βάζουν τον κόσμο φυλακή, παίρνουν τα σπίτια και τη γη μας , φορολογούν τα πάντα, διορίζουν παντού δικούς τους ανθρώπους….
●---Ο αδικημένος ήρωας Γιαννάκης Γκρίτζαλης δικαιώθηκε τριπλά από την ιστορία: Πρώτον: ο Όθωνας κατάλαβε το έγκλημα που έκανε και ζήτησε συγνώμη.
Δεύτερον, γιατί 10 χρόνια αργότερα ωρίμασε ο σπόρος της κοινωνικής επανάστασης , και κατάφεραν οι Έλληνες να αποκτήσουν Σύνταγμα , την 3 Σεπτέμβρη του  ’43.   
Αλλά δικαιώθηκε και γιατί είναι απ’ όλους παραδεκτό πως αν είχαν βγάλει τον Κολοκοτρώνη απ’ τη φυλακή, δεν θα κατέστρεφε όλη τη χώρα ο Ιμπραήμ…

Η  ‘τρελοεπανάσταση’ της 12 Σεπτέμβρη 1863 !!!
λεηλασία και κάψιμο της Κυπαρισσίας!!!
    Λίγοι   γνωρίζουν την  Κοινωνική Επανάσταση του 1834….     Αλλά  σ χ ε δ ό ν   κ α ν ε ί ς   δ ε ν    ξ έ ρ ε ι   μ ι α   ά λ λ η    ε π α ν ά σ τ α σ η ,   που έγινε  από τους ίδιους δράστες, στο ίδιο σημείο, στην Κυπαρισσία, 30 χρόνια μετά!!!!!  
 Όμοιά της δεν έχει γίνει πουθενά στον κόσμο! Θύμιζε κάθοδο των Δωριέων!!!.
Στην επανάσταση αυτή οι κάτοικοι των Δήμων: Δωρίου, Αυλώνας, Γαργαλιάνων,  Αετού, ορεινής Τριφυλίας, και Φιλιατρών έκαναν ‘ντου’ κατά των πλούσιων και των προσκυνημένων στο Βασιλιά κατοίκων της Αρκαδιάς.  Πολλά κωμικοτραγικά έγιναν μέσα σε 12 ώρες: σκότωσαν 4 ‘μεγάλους’ ,οπαδούς του Όθωνα, έκαψαν 10 οικίες και καταστήματα,  και λεηλάτησαν άλλα 80  οικήματα, (ίσως πολύ περισσότερα)
 Όλα όσα έγιναν στην Αρκαδιά το Σεπτέμβρη του 63, ήταν το αποκορύφωμα των όσων είχαν  προηγηθεί, από το 1834 έως το 1862, σαν να πήραν την εκδίκησή τους για την θανάτωση του Γκρίτζαλη (που έγινε κι αυτή μέσα Σεπτέμβρη), τη φυλάκιση του Κολοκοτρώνη, τους φόρους, τις τόσες αδικίες. Τους είχε πνίξει το δίκιο, τους είχε τυφλώσει το μίσος!. Λες κι ήταν εκεί παρόντα τα πνεύματα του Γκρίτζαλη και του Κολοκοτρώνη και των άλλων αγωνιστών!
Ο Παναγιώτης Φωτιάδης, διορισμένος ‘άνωθεν’ Πολιτικός Διοικητής της επαρχίας Τριφυλίας, γράφει στην έκθεσή του προς τον βασιλιά Γεώργιο,  Οκτώβριος του 1863 (τα οποία και αναδημοσίευσε και το αθηναϊκό περιοδικό  Πανδώρα, ελαφρώς παραλλαγμένα)  «Ντρέδες , οι αδικημένοι της Ιστορίας» ,( σελ: 369-370)

----Ερήμωσεν ο Ιμπραήμ πάσαν την Πελοπόννησον, αλλ’ ουχί εις τοιούτον βαθμόν εις ον οι βάρβαροι χωρικοί της επαρχίας Τριφυλίας (…) την Κυπαρισσίαν..
(…) άπιστοι, ανίεροι, άθρησκοι, αιμοβόροι λησταί και μόνο θεόν λατρεύοντες τα λάφυρα, μετέβαλον εν μια νυκτί την πόλιν ολόκληρον εις φρικώδη ερημίαν.
Έφερον παντού τον όλεθρον και την φρίκην, το πυρ και την σφαγήν (…)
----Πρέπει να λάβη τις υπ όψιν την κατάστασιν των δύο δήμων Δωρίου και Αυλώνος , και  ι δ ί ω ς   τ ο υ  Σ ο υ λ ι μ ά   δια να κρίνη. Όλοι οι κάτοικοί του Σουλιμά είναι μια οργανωμένη συμμορία. Εγκληματίαι ειδεχθείς!! Έχουν και ειδωλολατρικές τάσεις. Είναι κακουργότεροι των εν Αμερική ερυθροδέρμων!! (…)
---Ομιλούν την Αλβανικήν, λέγονται χριστιανοί αλλά δεν πρεσβεύουν τίποτα, ουδέ έχουν ιδέαν περί θρησκείας. ---Δοξάζουν το κακοποιόν πνεύμα, ήτοι τον Διάβολον και κάμνουν τελετάς και θυσίας υπέρ αυτού!!. Συνέρχονται δις του έτους εις προσδιορισμένην θέσιν  και πριν φάγουν εξάγουν μερίδιον του διαβόλου εν τεμάχιον κρέατος, οίνον και άρτον και παρακαλούν αυτόν να τα δεχθεί ευμενώς και να τους προστατεύει. Τα αναθήματα αυτά κρεμούν εις τα δέντρα αφ’ όπου ο ιερεύς λάθρα λαμβάνει δεχόμενος το πρόσωπον του διαβόλου .(…) Ανταλλάσσουν εις γυναίκας τας αδελφάς των, και ο πατήρ πολλάκις λαμβάνει την γυναίκα του υιού του!
 Οι άνθρωποι αυτοί μετέρχονται το ληστρικόν επάγγελμα και ουδέποτε εργάζονται!!
Σε μια από τις αγριότερες επιδρομές τους αυτοί οι κατ’ επάγγελμα κακούργοι λεηλάτησαν την Κυπαρισσίαν και την κατέστρεψαν!!

Είναι σίγουρο πως ο Φωτιάδης υπερβάλλει λόγω της πολιτικής έχθρας που είχε με τους Ντρέδες,  ωστόσο αυτά που λέει σίγουρα έχουν ένα μεγάλο μέρος της αληθείας .
Είναι απίστευτο πώς οι λεβέντες χριστιανοί αρβανίτες πίστευαν στον ‘τρικκκέρη’,- σατανά - διάβολο, δηλαδή στον Πάνα. Όπως ακριβώς και οι αρχαίοι Αρκάδες -Κυπαρίσσιοι-Τριφύλιοι πίστευαν μεν στον Δία, αλλά πίστευαν και στον Πάνα, γι αυτό και είχαν κόψει νόμισμα  με τις δύο αυτές θεότητες στις δύο πλευρές του.

                                  Ίδιοι είμαστε και μεις!!!!!
 Αυτοί, είναι λοιπόν οι τιμημένοι προγονοί μας. Αυτοί μας ελευθέρωσαν.
 Σ’ αυτούς μοιάζουμε και μεις, κι ας μην το παραδεχόμαστε….
 Αυτή είναι η σκληρή και ωμή αλήθεια:  Πως για να διώξουν τους Τούρκους κατακτητές έπρεπε να αγωνιστούν 4 αιώνες, και να χύσουν πολύ αίμα... Και για να διώξουν τους άλλους ευρωπαίους Γερμανούς-Βαβαρούς, ήθελε κι άλλο τόσο αίμα και διώξεις ,και, και, και…   Η ελευθερία είναι ακριβή, μονάκριβη, πολυάκριβη.
 Και έτσι πρέπει να διδάσκεται η ιστορία στα σχολεία, να λένε όλη την αλήθεια, και να κλαίνε από συγκίνηση καθώς φαντάζονται όλα όσα έγιναν.

  Αλλά ας αναφέρουμε ένα εξαίρετο ‘γρήγορο συρτό’ , τη Σουλιμιώτισσα
            Δεν φταίνε τα γλυκά κρασιά, δεν φταίν’ τα παλλικάρια
            Μον’ φταίν’ οι Σουλιμιώτισσες που βάνουν το φτιασίδι
            Το βάζουν νιές, το βάζουν γρηές, το βάζουν παντρεμένες
            Το βάζει και μια παπαδιά, να αφήσει τον παπά της
             --Σουλιμιώτισσα με λένε, κι αν σ’ αρέσω γύρεψέ με…
 Για όλα τα ερωτικά ‘έκτροπα’ δεν φταίει το κρασί, ούτε οι άντρες… Αλλά ποιός? Οι αρβανίτισσες γυναίκες , - ειδικά οι σουλιμιώτισσες-, που είναι απελευθερωμένες σαν τις σπαρτιάτισσες!. Δεν είναι ‘σεμνές’, βάζουν το ‘φτιασίδι’, στολίζονται και φλερτάρουν! Ακόμα και οι παντρεμένες, ακόμα κι οι γρηές, ακόμα κι οι παπαδιές!!!

Υπάρχει και ένα άλλο αρβανίτικο τραγούδι, μελωδικό μοιρολόι, που λένε στην Κάτω Ιταλία. Το έβγαλαν οι αρβανίτες της Μεσσηνίας καθώς τους έδιωξαν βιαίως απ’ την Κορώνη για την Ιταλία, για να ξεφύγουν απ τους Τούρκους από σίγουρο θάνατο…
 Όε, μπούκουρα μωρέε, σ κουρτελιάς, με νουκ τε πας. = Ωωω, βρε όμορφε μωρηά, από τότε που σ άφησα, δεν σε ξανάδα πιά , εκεί έχω αφήσει τον πατέρα μου , τη μάνα μου, τον αδελφό μου, στη γη θαμμένους κλπ  Είναι ένα τραγούδι που σε κάνει να ανατριχιάζεις και να κλαίς. Βρείτε το…
    Αυτοί οι ξενιτεμένοι Ντρέδες έφτιαξαν την μαφία της Νότια Ιταλίας!!!
                                                              antoniosantonopouloskyparissia.blogspot.gr
Υποσημείωση:
1. -- Η αφορμή για το παρόν άρθρο υπήρξε το σημαντικό βιβλίο του Δημήτρη Αθανασόπουλου, Ντρέδες, οι αδικημένοι της Ιστορίας. Όσα είναι με πλάγια γράμματα, είναι παρμένα από κει. Τον ευχαριστούμε ιδιαιτέρως.
2. --Στα αρβανιτοχώρια του Κοπανακίου, ακόμα και σήμερα οι γέροντες μιλούν τα αρβανίτικα, τα αρχαία ‘σκληρά’ αλβανικά. Οι Σουλιμαίοι ήταν τόσο άγριοι, που ο λαός, όταν ένα φαγητό ήταν πολύ αλμυρό, ‘λύσσα’, το έλεγαν ‘σουλιμάς’!!!
3. --Λίγοι γνωρίζουν πως ο στρατηγός της Επανάστασης του 21 , ο Κολοκοτρώνης, ήταν -βεβαίως- αρβανίτης. Τον λέγανε μπυθ-γκούρα, ‘μπυθ’ στα Αλβανικά σημαίνει ‘κώλος’, και ‘γκούρα’ , σημαίνει ‘πέτρα’.
4. --Οι σημερινοί Αλβανοί έγιναν μουσουλμάνοι  δια της βίας από τους Τούρκους, μετά την πτώση της Πόλης. Αυτό τους έκανε ακόμα περισσότερο άγριους.  Ωστόσο οι αρβανίτες, -οι δωριείς γενικά- είναι κατά βάση άθρησκοι , έως και άθεοι…
5. --Οι πιο πολλοί απόγονοι των Τριφύλιων Ντρέδων σήμερα είναι ‘δεξιοί’ έως ‘ακροδεξιοί’ . Έχουν δώσει βάρος στην υπερβολική φιλοπατρία, και δεν αντιδρούν στην κοινωνική αδικία που υπάρχει. Σ αυτό το θέμα δεν είναι αντάξιοι απόγονοί τους… Ο Γκρίτζαλης δεν ήταν μόνο πατριώτης και εθνικιστής, αλλά και μέγας κοινωνικός επαναστάτης!
  Αλήθεια:  Αν ζούσε σήμερα ο Γκρίτζαλης και ο Κολοκοτρώνης, τί είδους επανάσταση θα έκαναν??  Άραγε γίνεται επανάσταση με tablet, freddo, και σουβλάκι?
 Ας σκεφτούμε όλοι, με τί τρόπους πρέπει σήμερα να κάνουμε την επανάσταση, ώστε να μην την καταστείλει η Κυβέρνηση. Αυτή τη φορά να επιτύχει…  
                                       ΖΗΤΩ η 29 Ιουλίου 1834!!!—

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη