Γιατί…, και καλός άνθρωπος να είσαι, θα αναγκαστείς να γίνεις λίγο ή πολύ παλιάνθρωπος για να επιβιώσεις…
Φταίει ότι εδώ είναι ο ι χ ε ι ρ ό τ ε ρ ο ι ά ν θ ρ ω π ο ι τ ο υ κ ό σ μ ο υ, και η χειρότερη πόλη (κτίσματα, οργάνωση), αν το δούμε σ ε σ χ έ σ η μ ε τ η ν κ α λ ύ τ ε ρ η τ ο π ο θ ε σ ί α και το καλύτερο κλίμα που έχουν.
Θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε το φαινόμενο εξετάζοντας πολλούς παράγοντες.
η καλύτερη τοποθεσία
• Στην περιοχή της Τριφυλίας, υπάρχει το πιο υγιεινό κλίμα και το πιό εύφορο μέρος της Μεσσηνίας, αλλά και της Πελοποννήσου, και της Ελλάδας. Πολλοί λένε και του κόσμου ολόκληρου.
• Η Κυπαρισσία ως πόλις, έχει την καλύτερη τοποθεσία σ όλη αυτή την περιοχή. Έχει θέση ‘θεατρική’, με βουνό και θάλασσα. Το ομορφότερο ηλιοβασίλεμα.
Ο καιρός είναι πάντα καλύτερος απ’ αυτόν που προβλέπουν οι μετεωρολόγοι.
Ηλιοφάνεια από τις μεγαλύτερες της Ελλάδας. Βρέχει σπάνια , συνήθως νύχτα, τα σύννεφα πάνε στο βουνό , και έρχονται ως μεταλλικό νερό στις πολλές πηγές.
Στην πόλη χιονίζει μόνο λίγα λεπτά κάθε λίγα χρόνια…
Συχνά οι ντόπιοι λένε τον τόπο εδώ, «η γη της επαγγελίας». Μα και επί Νέστορος την έλεγαν ‘γη των μακάρων’. Είναι η ‘νύμφη του Ιονίου’ με τον όμορφο …κόλπο της. Η μεγαλύτερη αμμουδερή παραλία της μεσογείου, (60 χιλ.) και η ομορφότερη του κόσμου!!!. , λέγεται ‘κυπαρισσιακός κόλπος’, κι ας είναι η πόλις στην άκρη-άκρη του κόλπου.
Η μόνη πόλις που φαίνεται από το θαύμα της αρχιτεκτονικής, τον Ναό του Επικούρειου Απόλλωνα στην Ολυμπία, είναι η Κυπαρισσία και η παραλία της, κι αυτό όχι τυχαία.
• Το πιο πολυζωγραφισμένο κάστρο του κόσμου και ίσως το αρχαιότερο.
• Πλούσια χλωρίδα και πανίδα. Μπορούν να ευδοκιμήσουν σχεδόν όλα τα φυτά της γης, και να ζήσουν σχεδόν όλα τα ζώα. Με το λάδι και τα κηπευτικά που παράγουμε μπορούμε να ταΐσουμε όλη την Ελλάδα.
• Η πιό πυκνοφυτεμένη σε ελιές περιοχή του πλανήτη!. Πολλές υπεραιωνόβιες ελιές, ίσως οι αρχαιότερες όλου του κόσμου. Η ποιότητα του λαδιού είναι κι αυτή η καλύτερη. Το καλύτερο άρωμα.
• Οι μακροβιότεροι άνθρωποι του κόσμου, σύμφωνα με στατιστικές έρευνες . Οι πιο ….αρρενωποί άνδρες και οι πιο… θηλυκές γυναίκες. Και η αιτία είναι η όλη ενέργεια του τόπου…
• Εδώ, όπως είναι φυσικό και επόμενο, υπάρχει και η πιο πλούσια ιστορία και μυθολογία. Στο αρχαίο παλάτι ‘του Νέστορος’ , στη Χώρα, βρέθηκαν πλάκες με την αρχαιότερη ελληνική γραφή, τη γραμμική Β’.
Απόγονοι πολλών κατακτητών!
- Λόγω της εύφορης γης και του καλού κλίματος, η περιοχή ήταν ο στόχος πολλών κατακτητών.
- Ένας άλλος λόγος ήταν το ότι όλη η περιοχή είναι πεδινή και ατείχιστη , ανοιχτή προς τη θάλασσα, σαν μια πύλη, μια ‘Π ύ λ ο ς’,- αυτό σημαίνει η λέξη. Πολλοί κατακτητές ήρθαν από τον κάμπο, κι άλλοι από τη θάλασσα. Όταν ερχόταν ο εχθρός, οι ντόπιοι είχαν να διαλέξουν: ή να πολεμήσουν ή να τρέξουν να κρυφτούν στα βουνά .
Γι αυτούς τους δύο λόγους, εδώ έγιναν οι περισσότεροι πόλεμοι, οι περισσότεροι από κάθε άλλο μέρος!!!. Η γη είναι ποτισμένη με ποτάμια αίμα ανά τους αιώνες. Όλοι ήθελαν να έρθουν εδώ, όλοι ήθελαν να την έχουν δικιά τους. Και πάντα οι ντόπιοι ήταν σε άμυνα… Ωστόσο, λόγω του γλυκού κλίματος μαγεύονταν, χάζευαν, μέχρι να έρθει ο επόμενος κατακτητής να τους πιάσει ‘στον ύπνο’….
Έχουν έρθει ως κατακτητές δεκάδες διαφορετικές φυλές.
Σε γενικές γραμμές είναι οι εξής:
Δωριείς (-οι σπαρτιάτες είχαν τους αρχαίους Τριφύλιους είλωτες για 4 αιώνες!, Ο Αλέξανδρος δεν ήρθε ως κατακτητής, δεν τον άφησαν οι Σπαρτιάτες). Ρωμαίοι 3-4 αιώνες, ο Μέγας Θεοδόσιος, Αβαροι-Άραβες, Σλάβοι τέλη του 6ου μ.Χ., Φράγκοι -Σταυροφόροι, οι Γότθοι του Αλάριχου, Σαρακηνοί, Τούρκοι το 1460, Βενετοί 1685-1715, και πάλι οι Τούρκοι το 1715, και οι Τουρκοαιγύπτιοι του Ιμπραήμ το 1825, οι Βαυαροί του Όθωνα το 1832, και τέλος Ιταλο-Γερμανοί στον πρόσφατο πόλεμο και κατοχή.
Και εκτός απ όλους αυτούς, πάρα πολλές φορές έχουν έρθει ανά τους αιώνες πειρατές από την βόρεια Αφρική. (Αλγερία, Τυνησία, Αίγυπτο, κλπ).
Λόγω των πολλών κατακτητών τρέχει στις φλέβες μας αίμα από διάφορες φυλές.
Είμαστε οι περισσότεροι απόγονοι κατακτητών, γεννημένοι από προγόνους βιαστές, που ήρθαν και σκότωσαν τους άντρες εδώ, και βίασαν τις προ-γιαγιάδες μας…
Ναι! Αυτή είναι η σκληρή αλήθεια, και πρέπει κάποτε να μαθευτεί…
Το ότι υπάρχει πολύ μικρή συνέχεια με τους αρχαίους κατοίκους της περιοχής φαίνεται και στο ότι είναι η μόνη περιοχή της Ελλάδας με τα λιγότερα έθιμα, με τη λιγότερη παράδοση, ειδικά αν συγκρίνουμε με βόρειο Ελλάδα ή νησιά. Και φταίνε οι τόσες καταστροφές που έκαναν οι κατακτητές, και κυρίως η πρόσφατη τουρκοκρατία…
Γι αυτό και το παρατσούκλι που έχουμε είναι : ‘τ ο υ ρ κ ά κ ι α’
Λίγοι ξέρουν πως όταν έφυγαν οι Τούρκοι με τις ανταλλαγές πληθυσμών, έκλαιγαν και αυτοί που αφήνουν τον ωραίο τόπο, αλλά και οι έλληνες συγγενείς τους και φίλοι τους.
Κατακτητές
Μέσα στις φλέβες μας τρέχει αίμα από πολλές φυλές.
Είμαστε λόγω μακρινής καταγωγής:
* --25% Τούρκοι και Τουρκοαιγύπτιοι από τον Ιμπραήμ, (υπάρχουν πάρα πολλά τούρκικα επώνυμα ). Υπάρχει περιοχή Γιανίτσαινα και Γιαννιτσοχώρι, η λέξη βγαίνει επειδή είχαν δώσει μεγάλη έκταση σε γενίτσαρους…
*--5% Φράγκοι, Σαρακηνοί, υπάρχει ολόκληρο χωριό Σαρακηνάδα …
*--άραβες=άβαροι, είχαν έρθει πριν πολλούς αιώνες. Λένε πως η λέξη Ναβαρίνο, βγαίνει από τους Αβάρους.
*-- 5% ενετοί –ιταλοί , από την ενετοκρατία, ίσως κι απ τον τελευταίο πόλεμο.
Απόγονοι πολλών εποικιστών
Λόγω της εύφορης γης και του καλού κλίματος, η περιοχή ήταν ζηλευτή για πολλούς έποικους πού ήρθαν να μείνουν εδώ από τα γύρω μέρη ή και από πολύ μακρινά.
Ξένοι έποικοι
*---Είμαστε 20% ‘αλβανοί’ από τους ‘αρβανίτες ντρέδες’, από τα αρβανιτοχώρια της περιοχής Κοπανακίου. Ήρθαν στην περιοχή τον 13ο και 14ο αιώνα από την Νότιο Αλβανία – Βόρεια Ήπειρο.. Ήταν οι καλύτεροι πολεμιστές εναντίον των Τούρκων, τιμή μας που κρατάμε απ αυτούς.
*---5% Σλάβοι (Σέρβοι) ήρθαν ως έποικοι στα τέλη του 6 αι . , υπάρχουν ακόμα πολλά τοπωνύμια. Στην πορεία ελληνοποιήθηκαν.
*---Πολλοί γύφτοι ήρθαν με καράβια πριν μερικούς αιώνες, όχι μόνο στην περιοχή, αλλά στη δυτική Πελοπόννησο γενικότερα. Προέρχονταν από Πακιστάν- Ινδία. Το 5-7% του πληθυσμού είμαστε λίγο ή πολύ τσιγγάνοι, και φαίνεται αυτό και από τα πολλά τσιγγάνικα-γύφτικα επώνυμα.
*-- 2-3% εβραίοι. Υπήρχε στην πόλη της Κυπαρισσίας ακμάζουσα Εβραϊκή παροικία, και άφησε και το σήμα της στις εξάλφες που υπάρχουν στην παζαρόβρυση…
* ---Τα τελευταία χρόνια έχουν έρθει για μόνιμη κατοικία πολλοί Αλβανοί, πολλοί Ρουμάνοι, ολιγότεροι Βούλγαροι, και μερικοί Ευρωπαίοι: γερμανοί-αγγλο-γάλλοι, κλπ, μέχρι και Κινέζοι. Όλοι αυτοί αποτελούν περίπου σήμερα το 10% του σημερινού πληθυσμού.
Έλληνες έποικοι:
*---Από πάντα η Τριφυλία είχε μέτοικους από 3 μέρη , από ορεινή Τριφυλία, από Ολυμπία και από Αρκαδία ( γι αυτό και το δεύτερο όνομά της: ‘Αρκαδιά’) , είναι λογικό να δούμε πως αυτές οι 3 ‘φυλές’ υπάρχουν σε μικρό ποσοστό στους σύγχρονους κατοίκους.
* ---Πολλοί έποικοι ήρθαν πιο συγκεκριμένα από Γορτυνία, και ολίγοι από την άλλη πλευρά της Πελοποννήσου, την Κυνουρία, --σήμερα το 30% των κατοίκων είναι γνήσιοι Πελοποννήσιοι.
*---Πολλοί κατέβηκαν πριν λίγες δεκαετίες από τα χωριά της Ολυμπίας, και από της ορεινής Τριφυλίας. -- Πολλοί Ολύμπιοι και Λεντακαδίτες με τ’ όνομα…
*---Από την Αρχαία Αμαθούντα της Κύπρου ήρθαν εδώ πιθανώς τον 7ο μ.Χ. αιώνα, ύστερα από τις καταστροφές που έκαναν οι αραβικές επιδρομές στην εκεί Αμαθούντα. Ήταν αρκετές οικογένειες, έμεναν μέχρι πριν λίγα χρόνια στην περιοχή ‘Αμαθούντας’, αποτελούν περίπου 2-3% του πληθυσμού.
*--Πρόσφυγες από Μ. Ασία, ήρθαν μετά την καταστροφή, ολίγες οικογένειες.
*--Μερικές εκατοντάδες ήρθαν από διάφορες περιοχές της Ελλάδος, λόγω εργασίας, γάμου, συγγένειας ή για άλλους λόγους.
μετανάστες
Από δώ έφυγαν τα αρχαία χρόνια οι περισσότεροι -αναλογικά- άποικοι και πήγαν να μετοικήσουν στην Ν. Ιταλία (αλλά και στην Ιωνία-Μ. Ασία). Ίδρυσαν πολλές πόλεις: Μεσσήνα, Μεταπόντιο, κλπ. Γύρευε τι ‘κουμάσια’ θα πήγαν εκεί τότε με δικά τους καράβια, ώστε μετά να φτιάξουν την περιβόητη μαφία της Ν. Ιταλίας και Σικελίας, και στη συνέχεια την αμερικάνικη ‘μαφία’…
Και κατά έναν άλλον παράξενο τρόπο οι ντόπιοι πάντα έφευγαν για αλλού, για Αθήνα, και για εξωτερικό : Αυστραλία, Καναδά, Αμερική.
Ή τους έδιωξαν με τη βία, όπως επί Τούρκων όταν έβαλαν σε ένα καράβι 10.000 Κυπαρίσσιους και τους εξόρισαν στην Κων/πολη…
Μωσαϊκό
Συνολικά
Η διαστρωμάτωση του πληθυσμού σήμερα εν έτει 2015, είναι περίπου η εξής:
---- Ελληνόφωνοι ‘ Έλληνες’ είναι περίπου το 80-85 % (το ποσοστό συνεχώς ανεβαίνει αργά λόγω ελληνοποιήσεως του ξένου πληθυσμού)
Αλλά αυτοί που είναι ‘καθαροί’ Έλληνες , είναι μόνο 20%, και ντόπιοι κανονικοί Κυπαρισσιώτες είναι μόνο 5 ή 10% Αυθεντικοί αρχαίοι κυπαρισσιώτες είναι μόνον σε ποσοστό 1-2 %.. Όλοι οι άλλοι είναι από άλλα μέρη ή άλλες χώρες.
Ας μην ξεχνάμε πως πολλοί έποικοι ή και κατακτητές είχαν ήδη μέσα στις φλέβες τους ολίγο αρχαίο ελληνικό αίμα. (Μ. Ασία, Αλβανία, Ρουμανία, κλπ)
Όλα αυτά δείχνουν την θαυμαστή πολυσυλλεκτικότητα του σύγχρονου Κυπαρισσιώτη, και εξηγούν το χάος που υπάρχει και την ασυνεννοησία.
Δηλαδή δεν προοδεύουμε λόγω του ότι είμαστε από πολλές φυλές, απόγονοι κατακτητών και λόγω της υπερβολικής ενέργειας του τόπου.
Εκρηκτικό μείγμα
Κι όμως όλοι αυτοί οι κατακτητές έφτιαξαν – τι τραγική ειρωνεία!- ένα εξαίρετο μείγμα χαρισμάτων. Το ελληνικό DNA είναι ισχυρό και υπερτερεί σε όλες τις επιμειξίες. Και έχει ως βοηθό του και σφραγίζεται με το ίδιο και απαράλλαχτο ιδιαίτερο κλίμα, με την ιδιαίτερη αύρα της περιοχής. Αυτή που κάνει και τους … «κομήτες», κανονικούς κυπαρισσιώτες, με το πέρασμα του χρόνου. τους αφομοιώνει με τη βοήθεια και της ελληνικής γλώσσας και της μουσικής, και τελικά υπερισχύει και κάνει με όλους αυτούς ένα εκρηκτικό μείγμα.
Είμαστε σε πολύ μεγάλο ποσοστό ίδιοι με τους αρχαίους. Και φαίνεται αυτό στη συμπεριφορά μας, στην τόση πολλή ενέργεια, μόνο που θέλει καθαρή ματιά για να το δείς. Αλλά ας δούμε τις επιτυχίες του ντόπιου πληθυσμού.
*---- Δημόσιοι υπάλληλοι, γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί, και λοιποί επιστήμονες, μεγαλοαγρότες, εμπόροι, μαγαζάτορες, επιχειρηματίες και… εισοδηματίες, είναι το 90% των κατοίκων!!!
*--- Οι οικονομίες που έχουν στην τράπεζα,-και αρκετοί στο εξωτερικό - είναι πολύ υψηλές για επαρχιακή πόλη. Είναι από τις υψηλότερες στην Ελλάδα. 100-200 βίλες χτίστηκαν μέσα και γύρω από την πόλη τα τελευταία 10-20 χρόνια. Πολλοί οι νεόπλουτοι…, υπάρχουν και 10-20 τέκτονες, μετρίας ποιότητος.
*----Η μόνη πόλις στην Ελλάδα με πληθυσμό μόνο 5.000 ,που έχει Δικαστήρια, μεγάλο Νοσοκομείο, τις περισσότερες Υπηρεσίες ,που έχει δικό της Δεσπότη, και που θα έπρεπε ήδη να ήταν πρωτεύουσα Νομού. Είναι θέμα χρόνου να γίνει.
*---Η αντιπροσώπευση στη Βουλή και την Κυβέρνηση είναι πάντα πολύ μεγάλη αναλογικά με τον πληθυσμό της περιοχής.
*--- Έρευνες στατιστικής για την καταγωγή των πιο πετυχημένων Ελλήνων σε όλους τους τομείς ,δίνουν το υψηλότερο ποσοστό στους καταγόμενους από την ευρύτερη περιοχή μας. Δεν πετυχαίνουν εδώ, αλλά αλλού. Ειδικά οι Έλληνες του εξωτερικού που κατάγονται από εδώ είναι όλοι τους πετυχημένοι. ---Καλλιτέχνες, συγγραφείς, επιστήμονες, ερευνητές, πολιτικοί, επιχειρηματίες, κλπ.
*--- Πολλοί ξένοι μαγεύονται από την πόλη και τους ανθρώπους της (γιατί δεν τους ξέρουν καλά) και μένουν μόνιμα εδώ. Ευρωπαίοι, Βαλκάνιοι, κλπ. Μαθαίνουν τη γλώσσα, πάνε στην εκκλησία χωρίς να είναι ορθόδοξοι. Στο χωριό Ράχες υπάρχουν μόνιμοι κάτοικοι από 15 διαφορετικά κράτη. Μέρα τη μέρα γίνονται ‘Κυπαρισσιώτες’ χωρίς να το υποψιάζονται…
Ψυχογράφημα
Οι ντόπιοι κάνουν σαν κακομαθημένα αρχοντόπουλα .
Στην βόρειο Ελλάδα έχουν βαρύ χειμώνα, κι έτσι αναγκαστικά έγιναν νοικοκύρηδες, μαζεύουν ξύλα για τον χειμώνα. Εδώ που τα έχεις όλα, γιατί να νοιαστείς για το μέλλον?
Η έχθρα, και ο εγωισμός των ανθρώπων της περιοχής δεν υπάρχει σε άλλο μέρος!!!. Η εξυπνάδα και η πονηράδα μαζί. Οι βρισιές που λένε εδώ -ακόμα και για θεούς-, μοιάζουν κάπως με αυτές της Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Πύργου, και Πάτρας.
Ο καθένας μας θεωρεί όλους τους άλλους τουλάχιστον …βλάκες. Είναι όλοι τους τσακωμένοι, χειρότεροι από μανιάτες και από κρητικούς… Όταν ξεκινούν μια εξιστόρηση, λένε: είχαμε πάει εκεί, είμασταν: εγώ, ο τάδε, ο τάδε. Εκτός από την υπερβολή δείχνει και το πόσο εγωκεντρικοί είναι…
--ο πρόσφατος εμφύλιος είχε στην περιοχή μας την περισσότερη ένταση και βία.
---Οι μισοί περίπου κάτοικοι της περιοχής –σύμφωνα με έρευνες φαρμακείων- έχουν πιεί ή πίνουν ψυχοφάρμακα. Το μεγαλύτερο ποσοστό για επαρχία.
Η ιδιαίτερη ψυχοσύνθεση φαίνεται και από την απότομη, άχρωμη και … σταράτη …προφορά που έχει η γλώσσα της περιοχής, που μοιάζει με όλης της Πελοποννήσου. Μα είναι διαφορετική από άλλα μέρη της Ελλάδας.
Ζήλεια- μοχθηρία
--Ενώ ζηλεύουμε την Καλαμάτα, λέμε πως αυτοί μας ζηλεύουν , αυτοί φταίνε που ‘δεν έγινε το λιμάνι’. Παλαιότερα έπεφτε πολύ ξύλο με καλαματιανές ποδοσφαιρικές ομάδες. ‘άσπρες μπάλες-μαύρες μπάλες, καλαματιανές κουφάλες’.
--Αλλά μας ζηλεύουν οι γειτονικές πόλεις και χωριά, κι εμείς καμαρώνουμε ‘σαν γύφτικο σκεπάρνι’ που μένουμε στην πρωτεύουσα της περιοχής…
Παναγιώτης Μανούσος, ένας αυθεντικός Κυπαρίσσιος
Ο αρχιρουφιάνος της Αρκαδιάς!...
Υπάρχει ένα μικρό αλλά σημαντικό βιβλίο. Συγγραφέας: Σταυρόπουλος Βασίλης. Τίτλος του: Παναγιώτης Μανούσος, ο Κυπαρίσσιος γιατρός, γραμματικός και μυστικοσύμβουλος του Τούρκου στρατάρχη Δράμαλη, κατηγορείται για προδοσία της αγωνιζομένης το 1821 πατρίδας. Εκδόθηκε στην Αθήνα το 1986, έχει σελίδες 32, είναι εξαντλημένο, και καλό είναι να βρεθεί ένα αντίτυπο και να το ξανα-εκδόσει ο Δήμος Κυπαρισσίας ως παράδειγμα προς αποφυγήν.
----- Η ρουφιανιά ως έννοια είναι απ τα μεγαλύτερα αδικήματα. Ειδικά σε καιρό πολέμου οι καταδότες τιμωρούνται με θάνατο. Αλλά εδώ επειδή είχαμε πολλούς πολέμους, και όλοι ψάχνουμε να βρούμε το ρουφιάνο, τελικά κατηγοράμε όλους τους άλλους για ρουφιάνους, περισσότερο απ’ ό,τι είναι, με αποτέλεσμα να γινόμαστε εμείς οι ρουφιάνοι… Το μόνο καλό που βγαίνει από το πάθος της διαρκούς κριτικής είναι η ικανότητα ελιγμών, να μάθεις τί να λές και σε ποιόν και σε ποιό τόπο και χρόνο, και με ποιο τρόπο.
---- Η ρουφιανιά του κυπαρισσιώτη δουλεύει διαφορετικά απ ό,τι σε άλλους λαούς.
Λες κάτι σε άλλον , μια ‘ρουφιανιά’, και αν το πει , τότε αυτός είναι ο ρουφιάνος, που μαρτύρησε άλλον ρουφιάνο εσένα. Το αποτέλεσμα είναι να ξέρουν όλοι για όλους, αλλά να μην το μαρτυράνε μπροστά τους!!!
--Μήπως πρέπει να κάνουν μια σχολή ρουφιανιάς?, μια σχολή ανώτατο πανεπιστήμιο?, στο σπίτι του Μανούσου στην Άνω Πόλη? Πώς να κατηγορούν έναν όταν λείπει, πώς να κρατάς άσσους στο μανίκι για να τους έχεις στο χέρι, κλπ. ή έστω πώς να λές πράγματα που δεν ευσταθούν καθόλου, μόνο και μόνο για γέλιο…
Καταραμένη πόλις – παγκόσμια πρωτοτυπία!
Κυπαρισσία, μια «πόλη αγγέλλων που κατοικείται από διαβόλους» , μια πόλις «παλιανθρώπων». Ίσως να φταίει η κατάρα που έριξε έναν παλιός δεσπότης διότι τον κατηγορούσαν αδίκως πως είχε φιλενάδες…
Δύο μεγάλοι ποιητές, παγκόσμια γνωστοί, πέρασαν από ‘δω ,και τη βρίζουν με τα χειρότερα λόγια. Ο Παλαμάς και ο Μιχάλης Κατσαρός.
Αλλά και μείς οι ίδιοι όλοι, κάθε στιγμή και κάθε ώρα λέμε πως είμαστε παλιανθρώποι και ρουφιάνοι, και κατά κάποιο τρόπο υπερηφανευόμαστε γι αυτό!!!
Κάτι φταίει που δεν προκόβει η πόλις, αντιθέτως χειροτερεύει μέρα με τη μέρα.
•--Αρχιτεκτονική! Κάθε σπίτι έχει την δική του τεχνοτροπία, ακόμα στην άνω πόλη που είναι διατηρητέα, βλέπεις τα μισά σπίτια να είναι κακόγουστα και παράνομα. Τρέλα! Κάθε πεζοδρόμιο είναι διαφορετικό εμπρός από κάθε σπίτι , πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει το ίδιο… Οι μαγαζάτορες έχουν καταλάβει πεζοδρόμια και δρόμους. Οι περισσότεροι πεζοί περπατούν σους δρόμους, όταν δεν περνούν αυτοκίνητα…
Το νεοκλασικό του Τσίλερ, το αφήνουν να πέφτει, σε καμία άλλη πόλη δεν θα γινόταν κάτι τέτοιο…
•-- Το λιμάνι που ψευτοφτιάξανε ύστερα από δεκάδες χρόνια, -που όλο δεν τους άφηνε η Καλαμάτα.- είναι χειρότερο απ ό,τι πριν!!! Η εταιρεία το έφτιαξε λάθος, μπάζωσε τη θάλασσα!, κατάστρεψε τα μαγαζιά της αποβάθρας, τελικά αυτό που έφτιαξε το γκρέμισε το κύμα, δεν θα φτιαχτεί ποτέ σωστό, φάγανε τα λεφτά!
• --Το κολυμβητήριο. Το φτιάξανε σε λάθος σημείο, με λάθος τρόπο, κόστισε πανάκριβα σχετικά με το αποτέλεσμα, δεν λειτουργεί, τους κλέψανε και την τέντα.
•--Γήπεδο, χαλάσανε εκατομμύρια για να βάλουν πλαστικό ψευτοχορτάρι. Είχαν τεράστιες διαφημιστικές πινακίδες στο γήπεδο, χαλάσανε το στίβο, ήθελαν να ανεβούνε κατηγορία, τελικά έχασαν.
•-- Το Νοσοκομείο στα κακά του χάλια. Καπνίζουν από ασθενείς έως γιατροί, το πεζοδρόμιό του χάλια, η περίφραξη σαν να είναι φυλακή, πολλά τα λεφτά για ανακαίνιση που δεν χρειαζόταν, έμεινε στη μέση. Παλαιότερα τσακώνονταν οι κομματικοί για το ποιόν θα βάλουν διευθυντή. Ένας ντόπιος πολιτικός έχει βάλει την πινακίδα του , πως τάχα το έφτιαξε αυτός, ενώ τα λεφτά έδωσε άλλος, κι όχι από αγαθοεργία αλλά με αφορμή τον χαμό συγγενικού του προσώπου.
•--- Αρχαιολογία: η αρχαιότερη πόλη χωρίς καθόλου αρχαία, τα πετάνε , τα σπάνε, βρήκαν αρχαία αγάλματα και κολώνες, τα πέταξαν για μπάζα, δεν υπάρχει Αρχαιολογικό Μουσείο. Οι ντόπιοι συνεχίζουν το έργο των ρωμαίων, των γότθων, και των χριστιανών που κατέστρεψαν αρχαίους ναούς και οικήματα της πόλης.
•--Εθνικός δρόμος, στα χάλια του, πάρα πολλά δυστυχήματα από καλόγερο έως Τερψιθέα, πολλοί νεκροί. Τρέχουν όλοι σαν τρελοί.
•--βρώμικη πόλη, πάντα και παντού σκουπίδια, ακόμα και στην κεντρική παραλία. Οι κάδοι των σκουπιδιών στην Κυπαρισσία είναι ανοιχτοί, πετάνε μέσα τα σκουπίδια σαν να παίζουν μπάσκετ, βρωμάνε από 10 μέτρα. Η παράνομη χωματερή είναι πιο δίπλα από αρχαιολογικό χώρο!, λένε ψέματα πως κάνουν ανακύκλωση.
•--Το κάστρο, αν και το αρχαιότερο, είναι το λιγότερο συντηρημένο, έτοιμο να πέσει, έπεσε το μισό, και η ντάπια, έχουν καταστραφεί τα τείχη, η ‘τρύπα’ έτοιμη να πέσει, κανείς δεν νοιάζεται.
•--ραντίζουν τα χωράφια με χημικά, το μόνο μέρος στην Ελλάδα και τον κόσμο που ραντίζουν τα χορτάρια , με τόσα χημικά δηλητήρια. Έχουν αυξηθεί πολύ οι καρκίνοι, είναι θαύμα που δεν έχουν πεθάνει ακόμα πολλοί περισσότεροι.
•--ρίχνουν δυναμίτες στη θάλασσα. Και τόνους από άλλα δηλητήρια.
•--ψεύτικη γαλάζια σημαία, για χρόνια τα σκατά απ όλη την πόλη έπεφταν μέσα στην θάλασσα και τα έβγαζε ο κύμα έξω εκεί που έκανες μπάνιο. Κακώς έπαιρναν με τα ψέματα τη γαλάζια σημαία για πολλά χρόνια. Αλλά και όταν φτιάχτηκε ο βιολογικός καθαρισμός, σε λάθος σημείο, πάλι 100 και πλέον σπίτια ρίχνουν τα λύματα ως όμβρια στην κεντρική παραλία.!!!
•--η μόνη πόλη που ρίχνουν τόσο δηλητήριο στις πηγές, χλώριο, κλπ, και ας έχουν τις καλύτερες πηγές. Και γράφουν σε άπταιστα αγγλικά: no drink. Το νερό στα σπίτια βρωμάει απ το δηλητήριο. Τους δίνουν λεφτά να βγάλουν τις σωλήνες από αμίαντο αλλά αυτοί δεν θα παίρνουν.
•---Έκλεισε το τραίνο, το είχαν σε εγκατάλειψη, δεν συνεννοούνται να το ανοίξουν.
•--Έκλεισαν όλες οι υπηρεσίες με τα μνημόνια.
• Το μοναδικό παραθαλάσσιο δάσος της Ελαίας ,οι ντόπιοι σε ποσοστό 70% θέλουν να το χτίσει ένας πλούσιος που παρανόμως έχει τίτλους ιδιοκτησίας.
•---Η Μόνη Μητρόπολις με τα λιγότερα μοναστήρια, με τις χειρότερες εκκλησίες, και κανένα φιλανθρωπικό ίδρυμα… Ο πρώτος Δεσπότης δεν έκανε κανένα έργο και τρώγανε όλα τα λεφτά οι επιτήδειοι, ο νέος Δεσπότης άκρως αντίθετος, πολύ αυστηρός.
Τα κοιμητήρια στην Κυπαρισσία είναι τα μόνα στην Ελλάδα που δεν έχουν κυπαρίσσια, τα κόβουν επίτηδες , τα θεωρούν ‘καντεμιά’, πως τάχα φέρνουν το θάνατο. Τι κρίμα, να μην γνωρίζουν οι Κυπαρίσσιοι για τον Κυπαρίσσιο Απόλλωνα, και τον αρχαίο πανέμορφο οικολογικό διδακτικό μύθο όπου ο Κυπάρισσος, φίλος του Απόλλωνα, σκότωσε από λάθος ένα ελάφι, και αντί να τον τιμωρήσουν πολύ αυστηρά οι Θεοί, επενέβη ο Απόλλων και μεσολάβησε να τον κάνουν Κυπαρίσσι, για να μας υπενθυμίζει την αγάπη προς τα ζώα και προς τη φύση γενικότερα…
Θρησκείες των κυπαρισσιωτών
Όπως είπαμε και παραπάνω, εδώ όλη την ώρα όλοι βρίζουν θεούς και δαίμονες, άρα είναι όλοι άθεοι και άθρησκοι.. Κι όμως δεν ήταν έτσι τα αρχαία χρόνια…
Αρκαδία η γενέτειρα των Θεών… Πολλοί απ’ τους θεούς γεννήθηκαν στην ευρύτερη περιοχή, κατά τους αρχαίους Τριφύλιους και Αρκάδες. Και πρώτα-πρώτα, στην ορεινή Τριφυλία προς Αρκαδία, γεννήθηκε ο πατέρας Θεών και ανθρώπων, ο Δίας, στο Λύκαιο όρος, πρωτολούστηκε στις πηγές της Νέδας, και τον μεγάλωσαν οι Νύμφες. Λίγο δίπλα στο Λύκαιο όρος γεννήθηκε και ο… ‘διάβολος’, δηλαδή ο Θεός Πάνας, αυτός ο τραγοπόδαρος με την ουρά του. Υπάρχει και σήμερα χωριό Παν στην Αρκαδία. Στη Λυκόσουρα ήταν η αρχαιότερη πόλη του κόσμου!.
Στα αρχαία χρόνια είχε κοπεί εδώ νόμισμα με τον Δία και τον Πάνα…
Γεννήθηκαν επίσης κατά τη τοπική μυθολογία και άλλοι θεοί: η Άρτεμις, η Αθηνά, η Ήρα, ο Ερμής, ο Ασκληπιός…
---Οι σημερινοί κατοίκοι (επίτηδες ανορθόγραφο), και πιστεύουν, και δεν πιστεύουν. Στη συμπεριφορά τους είναι Μουσουλμάνοι, αλλά συχνά πάνε σε χριστιανικές εκκλησίες, κι όμως το 12θεο ζει κανονικότατα μέσα τους, αρκεί να έχεις καθαρή ματιά να το δείς… Αλλά είναι και ‘εβραίοι’ πάρα πολλοί, εννοούμε στη συμπεριφορά. ‘Φαρισαίοι’ και ‘Σαδδουκαίοι’. Ίσως επηρεάστηκε απ αυτούς ο Κατσαρός όταν έγραψε το κατά Σαδδουκαίων…
Ε Π Ι Λ Ο Γ Ο Σ
Τα τελευταία 65 χρόνια ειρήνης και ελευθερίας που ζούμε τώρα, είχαν να γίνουν από την εποχή του Νέστορα. Όμως αργούμε ακόμα να περάσουμε στα καλά της ειρήνης…
Ίσως όσοι ζούμε σήμερα, να είχαμε ξαναζήσει οι περισσότεροι, σε άλλες ζωές!!! Εδώ ή και αλλού… Αλλά επειδή αυτό δεν αποδεικνύεται, ας αρκεστούμε στο ότι είμαστε οι περισσότεροι μακρινοί συγγενείς, είχαμε μακρινούς προγόνους, που υπόφεραν απ τους κατακτητές , κι εμείς τώρα είμαστε ανάξιοι απόγονοι αυτών…
Ο Κωστής Παλαμάς ,λέει σε ένα σημείο του 12λογου του Γύφτου, στο τέλος του 8ου Λόγου :
--Ὅσο νά σέ λυπηθῇ
τῆς ἀγάπης ὁ Θεός,
καί νά ξημερώσῃ μιάν αὐγή,
καί νά σέ καλέσῃ ὁ λυτρωμός,
ὦ Ψυχή παραδαρμένη ἀπό τό κρῖμα!
Καί θ’ ἀκούσῃς τή φωνή τοῦ λυτρωτῆ,
θά γδυθῇς τῆς ἁμαρτίας τό ντύμα,
καί ξανά κυβερνημένη κι ἀλαφρή
θά σαλέψῃς σάν τή χλόη, σάν τό πουλί,
σάν τόν κόρφο τό γυναικεῖο, σάν τό κῦμα,
καί μήν ἔχοντας πιό κάτου ἄλλο σκαλί
να κατρακυλήσῃς πιό βαθιά
στου Κακοῦ τή σκάλα,-
γιά τ’ ἀνέβασμα ξανά πού σέ καλεῖ
θά αἰστανθῇς νά σοῦ φυτρώνουν, ὦ χαρά!
τά φτερά,
τά φτερά τά πρωτινά σου τά μεγάλα!
Λένε πως ο Παλαμάς επηρεάστηκε από σκηνές που είδε στο πανηγύρι της Κυπαρισσίας, όταν είχε μείνει ένα χρόνο εδώ, κι έτσι έγραψε τον 12λογο…
-----Τα παραπάνω λόγια ταιριάζουν ‘γάντι’ με την σημερινή κατάσταση της πόλης αυτής, λες και το έγραψε επίτηδες προφητικά ο Παλαμάς πριν έναν αιώνα…
Τελειώνοντας: Αφού έχουμε το καλύτερο κλίμα, φυσιολογικό είναι να έχουμε παλιανθρώπους. «Δεν μπορείς να τα ΄χεις όλα!»
Ή μήπως θα μπορούσαμε να τα έχουμε και τα δύο, όπως συνέβαινε επί αρχαιότητας???
Ίσως από μας τους χειρότερους βγεί το καλύτερο…
antoniosantonopouloskyparissia
Υ.Γ. ζητούμε συγνώμη για τυχόν μικρές ιστορικές ανακρίβειες, αλλά το ζητούμενο ήταν να ψυχαναλύσουμε τους κατοίκους της περιοχής.