Ακόμη μια έρευνα έρχεται να αποτυπώσει τη ραγδαία κάμψη που σημείωσε η ψυχολογία των Ελλήνων καταναλωτών κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2015, όταν η αβεβαιότητα για το μέλλον της χώρας είχε «χτυπήσει κόκκινο» και όλοι αγωνιούσαν για την κατάληξη των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους εταίρους.
Ο λόγος για την τριμηνιαία έρευνα της Nielsen, που έδειξε πως ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης μειώθηκε σημαντικά κατά 12 μονάδες, φτάνοντας τις 53 μονάδες, επίπεδα στα οποία ήταν και το τελευταίο τρίμηνο του 2014.
Μάλιστα, στην Ελλάδα σημειώθηκε η μεγαλύτερη πτώση στον δείκτη αισιοδοξίας (53 έναντι 65) ανάμεσα στις εξήντα χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα.
Αντίθετα, στην υπόλοιπη Ευρώπη παρατηρήθηκε βελτίωση στις περισσότερες χώρες, με τη μεγαλύτερη άνοδο να εντοπίζεται στη Δανία (112 έναντι 106), την Τσεχία (88 έναντι 83), τη Ρωσία (78 έναντι 72), την Ισπανία (72 έναντι 67), τη Γαλλία (66 έναντι 60) και την Ουκρανία (48). Συνολικά, η Ευρώπη ήταν η μοναδική ήπειρος που κατέγραψε άνοδο της αισιοδοξίας, αν και εξακολουθεί να αποτελεί την πιο απαισιόδοξη περιοχή στον πλανήτη.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο παγκόσμιος δείκτης αισιοδοξίας των καταναλωτών 2 σημείωσε μικρή πτώση (-1) και ανήλθε στις 96 μονάδες.
Αναλυτικότερα, πτώση σημειώθηκε στις χώρες της Αφρικής και τη Μέση Ανατολή (94 έναντι 96) καθώς και στη Νότια (83 έναντι 86) και Βόρεια Αμερική (101 έναντι 106), ενώ ο δείκτης παρέμεινε σταθερός στις ασιατικές χώρες του Ειρηνικού και την Ωκεανία (107).
Οσον αφορά στις ανησυχίες που διέπουν τους Ευρωπαίους πολίτες, η εργασιακή ανασφάλεια, η πορεία της οικονομίας και η υγεία συνεχίζουν να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις. Η Ελλάδα ακολουθεί τη γενικότερη τάση, μόνο που είναι σχεδόν διπλάσια τα ποσοστά των πολιτών που ανησυχούν για την εργασία τους (40% έναντι 22%), την οικονομία (41% έναντι 20%) και το χρέος (30% έναντι 14%), από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Άλλοι λόγοι ανησυχίας των Ελλήνων είναι η υγεία (22%), οι συνεχώς αυξανόμενες τιμές των βασικών αγαθών (10%) και η εκπαίδευση των παιδιών τους (9%).
Εξοικονόμηση
Παράλληλα με την πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη χώρα μας καταγράφεται και μία σημαντική αύξηση όσων πιστεύουν ότι η Ελλάδα θα βρίσκεται σε οικονομική κρίση και την επόμενη χρονιά.
Εξίσου εντυπωσιακή είναι και η αύξηση στο ποσοστό όσων δηλώνουν ότι δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα (38% έναντι 28%). Φαίνεται ότι περιορίζονται σημαντικά οι προσδοκίες που δημιουργήθηκαν στις αρχές του 2015, σε ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών, για βελτίωση των οικονομικών της χώρας αλλά και του νοικοκυριού τους.
Τέλος, οκτώ στους δέκα Έλληνες προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους. Οι κύριες ενέργειες περικοπής των εξόδων συνεχίζουν να εντοπίζονται στη μείωση των δαπανών για διασκέδαση εκτός σπιτιού, στην αγορά φθηνότερων τροφίμων, ειδών προσωπικής περιποίησης και καθαρισμού σπιτιού και στα έξοδα για ρουχισμό και παραγγελία έτοιμων γευμάτων στο σπίτι.
Από τα παραπάνω, η μείωση των παραγγελιών έτοιμων γευμάτων στο σπίτι και η αγορά φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών φαίνεται ότι θα αποτελέσουν μόνιμη συνήθεια για μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών, δηλαδή ακόμα και όταν οι οικονομικές συνθήκες βελτιωθούν.
Ο λόγος για την τριμηνιαία έρευνα της Nielsen, που έδειξε πως ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης μειώθηκε σημαντικά κατά 12 μονάδες, φτάνοντας τις 53 μονάδες, επίπεδα στα οποία ήταν και το τελευταίο τρίμηνο του 2014.
Μάλιστα, στην Ελλάδα σημειώθηκε η μεγαλύτερη πτώση στον δείκτη αισιοδοξίας (53 έναντι 65) ανάμεσα στις εξήντα χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα.
Αντίθετα, στην υπόλοιπη Ευρώπη παρατηρήθηκε βελτίωση στις περισσότερες χώρες, με τη μεγαλύτερη άνοδο να εντοπίζεται στη Δανία (112 έναντι 106), την Τσεχία (88 έναντι 83), τη Ρωσία (78 έναντι 72), την Ισπανία (72 έναντι 67), τη Γαλλία (66 έναντι 60) και την Ουκρανία (48). Συνολικά, η Ευρώπη ήταν η μοναδική ήπειρος που κατέγραψε άνοδο της αισιοδοξίας, αν και εξακολουθεί να αποτελεί την πιο απαισιόδοξη περιοχή στον πλανήτη.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο παγκόσμιος δείκτης αισιοδοξίας των καταναλωτών 2 σημείωσε μικρή πτώση (-1) και ανήλθε στις 96 μονάδες.
Αναλυτικότερα, πτώση σημειώθηκε στις χώρες της Αφρικής και τη Μέση Ανατολή (94 έναντι 96) καθώς και στη Νότια (83 έναντι 86) και Βόρεια Αμερική (101 έναντι 106), ενώ ο δείκτης παρέμεινε σταθερός στις ασιατικές χώρες του Ειρηνικού και την Ωκεανία (107).
Οσον αφορά στις ανησυχίες που διέπουν τους Ευρωπαίους πολίτες, η εργασιακή ανασφάλεια, η πορεία της οικονομίας και η υγεία συνεχίζουν να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις. Η Ελλάδα ακολουθεί τη γενικότερη τάση, μόνο που είναι σχεδόν διπλάσια τα ποσοστά των πολιτών που ανησυχούν για την εργασία τους (40% έναντι 22%), την οικονομία (41% έναντι 20%) και το χρέος (30% έναντι 14%), από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Άλλοι λόγοι ανησυχίας των Ελλήνων είναι η υγεία (22%), οι συνεχώς αυξανόμενες τιμές των βασικών αγαθών (10%) και η εκπαίδευση των παιδιών τους (9%).
Εξοικονόμηση
Παράλληλα με την πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη χώρα μας καταγράφεται και μία σημαντική αύξηση όσων πιστεύουν ότι η Ελλάδα θα βρίσκεται σε οικονομική κρίση και την επόμενη χρονιά.
Εξίσου εντυπωσιακή είναι και η αύξηση στο ποσοστό όσων δηλώνουν ότι δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα (38% έναντι 28%). Φαίνεται ότι περιορίζονται σημαντικά οι προσδοκίες που δημιουργήθηκαν στις αρχές του 2015, σε ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών, για βελτίωση των οικονομικών της χώρας αλλά και του νοικοκυριού τους.
Τέλος, οκτώ στους δέκα Έλληνες προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους. Οι κύριες ενέργειες περικοπής των εξόδων συνεχίζουν να εντοπίζονται στη μείωση των δαπανών για διασκέδαση εκτός σπιτιού, στην αγορά φθηνότερων τροφίμων, ειδών προσωπικής περιποίησης και καθαρισμού σπιτιού και στα έξοδα για ρουχισμό και παραγγελία έτοιμων γευμάτων στο σπίτι.
Από τα παραπάνω, η μείωση των παραγγελιών έτοιμων γευμάτων στο σπίτι και η αγορά φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών φαίνεται ότι θα αποτελέσουν μόνιμη συνήθεια για μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών, δηλαδή ακόμα και όταν οι οικονομικές συνθήκες βελτιωθούν.